» Varför träningsdagbok?

2010-09-06 20:09:37
© f a n n y s a . b l o g g . s e
Kategori: Training 0 kommentarer

Det här med att föra träningsdagbok kanske verkar knepigt, onödigt och tråkigt för många. För några år sedan tyckte även jag det, men det har verkligen ändrats med tiden.

På den skola jag spenderade mina 3 högstadieår hade vi någonting som kallades Idrottshögstadiet. Det gick kort sagt ut på att man fick utöva valfri sport/aktivitet {fanns säkert 20 alternativ, allt ifrån rinkbandy, till boule, till ridning} mot att man skrev under ett "kontrakt" där man gick med på att hålla sig borta ifrån droger, alkohol och tobak. En väldigt bra grej enligt mig, men det är en annan historia.

När vi började 8:an hade man upptäckt att många slarvade med att gå på dessa två pass i veckan och eftersom det kostar pengar för skolan att hyra tex lokaler och instruktörer osv. kom man på att vi elever skulle få varsin träningsdagbok där respektive lärare/instruktör vid tillfället skulle skriva under att vi faktiskt hade deltagit.

Så det började väldigt simpelt, man klottrade ner sina två pass i veckan och fick en kommentar att man hade varit där. Efter bara några veckor började jag även dokumentera min övriga träning, såsom fotbollsträningar, matcher och annat. Och efter ytterligare ett tag var jag helt fast. Jag skrev ner min aktivitet samt antalet minuter, och när hela veckan hade gått gjorde jag en beräkning på hur många timmar jag hade lagt ner på träning just den veckan. Efter ganska precis 8 månader kom jag på att räkna på ytterligare en nivå. Eftersom jag har kvar träningsdagboken {sitter faktiskt och läser i den just nu i skrivande stund} kan jag idag titta tillbaka och se att under 8 månader tränade jag i 15065 minuter, vilket motsvarar 251 timmar, som i sin tur utgör 10,5 dygn vilket till sist blev 1,5 vecka! Det var nog dock precis under min mest extrema träningsperiod då jag varvade fotbollsspelande med egen styrke-och konditionsträning.


Spegelvänt och cam-kvalité. Men det är iallafall min träningsdagbok ifrån 8an!

Sedan dess har jag försökt att hela tiden skriva ner min träning i en kalender. Nu använder jag utöver min kalender även bloggen vilket gör att jag får en ännu bättre överblick.

För det är ju faktiskt det det handlar om. Att få en överblick på sin träning. Eller vad det nu är man dokumenterar. Jag blir dessutom sporrad av att använda detta knep - jag vill hela tiden ha så många träningsminuter som möjligt. Så är det en dag då jag inte känner för att träna kan jag komma på mig själv genom att tänka "men då får jag ju inga minuter i träningsdagboken". Och så går jag och tränar ändå, och är skitnöjd när jag kommer hem och får skriva ner ytterligare ett nummer.

Det är ett jättebra tips för att komma igång med träningen, men ett lika effektivt sätt för dig som redan tränar men som kanske vill öka en nivå.

Mitt nästa mål är att börja skriva kostdagbok. Eftersom att kosten är minst lika viktig när man tränar känns det vettigt att anteckna det också. Det är lite mer tidskrävande, men jag tror att även det kan sporra mig att äta nyttigare.

Det är ju kanske värt ett försök, eller hur? :)


Kommentarer

Kommentera inlägget:

Skriv ditt namn här ♥
Kommer du tillbaka?


Din mailadress (publiceras ej)


Din bloggadress



Skriv din kommentar här


Trackback

FANNY SANDSTRÖM
Ålder: 19 år
Bor: Timrå
Intressen: Fotografering, inredning & träning
Gillar: England, ljumma sommarkvällar, långpromenader, pastellfärger, musik, choklad och att resa.
Ogillar: Egoister, stress, känslan av att inte räcka till, tjafs, skryt & dåliga dagar.
Drömmer om: Att bo i England & driva mitt eget företag med något jag verkligen brinner för. Om att bo i ett stort, ljust hus med öppen planlösning och lantlig inredning.

I bloggen får du läsa om mina tankar, bilder och dagar i allmänhet. Hoppas du får en trevlig stund ♥