Upset

2011-01-28 21:47:27
© f a n n y s a . b l o g g . s e
Kategori: Thoughts 2 kommentarer
Ibland när jag hör, ser eller uppfattar något tänker jag ofta "det där måste jag skriva om på bloggen". Det hände mig idag. Jag och André var på Simhallen en sväng tidigare ikväll och myste på lite. Simmade, plaskade, bubblade och sådär - ska definitivt simma någon gång då och då :}

Till min poäng nu. När vi hade klivit upp och jag hade duschat klart så hade jag skåp alldeles bredvid fyra småtjejer. Med småtjejer menar jag att dom var max 10 år gamla, kanske ännu yngre också. En av tjejerna kommer springandes och kvittrar till de andra tre "Jag har gått ner två kilo!!". Jag kände verkligen hur jag ryggade tillbaka, och det var inte förrän en av de andra tjejerna stämde in med henne och skröt om att hon också hade gått ner, ett kilo bara men det var ju ändå någonting, som jag förstog att dom faktiskt var allvarliga.

Medan den första tjejen fick bra respons av sina kompisar fick den andra till svar "men, du som äter så mycket?". Jag kunde faktiskt inte låta bli, utan vände mig om för att se reaktionen hos tjejen det var riktat till. Hon var lite större än vad de andra tjejerna var och jag kunde verkligen se i hennes ögon hur ledsen hon blev. Tack och lov upptäcktes detta även av den andra tjejen och hon bad om ursäkt. Men ändå? Vart är världen på väg?

Som alla vet är äldre syskon, föräldrar och andra äldre släktingar förebilder för vilket barn som helst. Är det då konstigt att barnen tar efter det beteende som många tjejer/kvinnor har idag? Ständigt tänker på kalorierna, ständigt väger sig och ständigt pratar om den där förbannade vikten. Jag tycker inte att det är konstigt alls. Däremot tycker jag att det är fel. Fel, fel, fel. En tjej som är 10 år ska ha problem som vilken kille i klassen som är gulligast, vad man ska leka på rasten och längta till helgen då man får äta godis. INTE hur mycket man väger. INTE vilka kläder man har. INTE något som har med utseendefixering att göra för fem öre.

Sådant här upprör mig något fruktansvärt. Givetvis mer när det handlar om barn, men i övrigt också. Medias idealbild av hur både kvinnor och män (inte att glömma, de har också höga krav) ska se ut. Dagens utseendefixering är sjuk, så är det bara. Det var bara det jag ville säga. Over and out.

Kommentarer
Postat av: stephanie

ja du har helt rätt i vad du skriver, det är hemskt när barn i 10års åldern tänker på sin vikt på det sättet.. att inte kunna gå ut utan smink eller med mjukisbyxor,det är chockerande..

2011-01-29 @ 00:43:01
URL: http://stephaniewesterlund.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Men gud vad hemskt, helt sjukt!

Annat var det när man själv var liten :P Då fanns heller inga fina stövlar eller skor med klack. Endast lackskorna vid finare tillfällen ;) Fast då var man nog yngre än 10 när jag tänker efter.

2011-01-31 @ 00:11:08
URL: http://emblems.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Skriv ditt namn här ♥
Kommer du tillbaka?


Din mailadress (publiceras ej)


Din bloggadress



Skriv din kommentar här


Trackback

FANNY SANDSTRÖM
Ålder: 19 år
Bor: Timrå
Intressen: Fotografering, inredning & träning
Gillar: England, ljumma sommarkvällar, långpromenader, pastellfärger, musik, choklad och att resa.
Ogillar: Egoister, stress, känslan av att inte räcka till, tjafs, skryt & dåliga dagar.
Drömmer om: Att bo i England & driva mitt eget företag med något jag verkligen brinner för. Om att bo i ett stort, ljust hus med öppen planlösning och lantlig inredning.

I bloggen får du läsa om mina tankar, bilder och dagar i allmänhet. Hoppas du får en trevlig stund ♥