Pengar

2009-08-09 21:36:04
© f a n n y s a . b l o g g . s e
Kategori: Daily 0 kommentarer
Satt och diskuterade pengar förut med några stycken. Det måste verkligen vara det absolut största som existerar nu. Dessa små, tunna papperslappar har banne mig tagit över världen totalt. Och frågan är hur det kommer att se ut om några år till? Det är nästan lite läskigt.

Det finns människor som lever på mindre än två kronor om dagen. Dessa kämpar minut för minut för överlevnad, för en plats att sova, för någonting att äta. Sedan finns det människor som frossar i dyra kläder, äter på lyxiga restauranger och unnar sig manikyrer för tusentals kronor. Förstår ni vad jag försöker säga? Tänk om denna skillnad kunde jämnas ut till någon sorts balans. Att alla levde i ett mellanting mellan fattigt och lyxigt. Att man lärde sig uppskatta småsaker, men samtidigt kunde unna sig någonting lite då och då.

Tänk er själva att befinna er i det första scenariot jag beskrev i stycket ovanför: att kämpa för att klara dagen. Jag har tänkt på det här ganska mycket och det är faktiskt väldigt skrämmande.

Nu vet jag ju att det finns många rika människor som har varit generösa och skeppat iväg stora summor till fattigare ställen. Men det hjälper ju inte att tre eller fyra gör det, eller hur? För gud vet hur många det finns idag som lever sådär fattigt och hemskt.

En grej till jag kom att tänka på är alla idrottsmän och idrottskvinnor som tjänar ett antal miljoner i månaden bara för att utöva den sport de älskar! Visst låter det lyxigt? Men så slår det tillbaka igen, tänk på de som sover på gatan och knappt får tak över huvudet. I fotbollsvärlden till exempel (det får bli så eftersom det är i princip det enda jag har nån liten koll på) säljer man spelare hit och dit för miljarder. Tänk hur många människor man skulle kunna ge mat för de pengarna!

Det tål att tänka på. Var bara tvungen att skriva av mig, kände att jag hade mycket som bubblade inom mig efter dendär diskussionen :)
Nu slänger jag snart in en ny update om lite roligare grejer! So long,
Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Skriv ditt namn här ♥
Kommer du tillbaka?


Din mailadress (publiceras ej)


Din bloggadress



Skriv din kommentar här


Trackback

FANNY SANDSTRÖM
Ålder: 19 år
Bor: Timrå
Intressen: Fotografering, inredning & träning
Gillar: England, ljumma sommarkvällar, långpromenader, pastellfärger, musik, choklad och att resa.
Ogillar: Egoister, stress, känslan av att inte räcka till, tjafs, skryt & dåliga dagar.
Drömmer om: Att bo i England & driva mitt eget företag med något jag verkligen brinner för. Om att bo i ett stort, ljust hus med öppen planlösning och lantlig inredning.

I bloggen får du läsa om mina tankar, bilder och dagar i allmänhet. Hoppas du får en trevlig stund ♥