Sesam

2010-04-22 20:20:16
© f a n n y s a . b l o g g . s e
Kategori: Daily 1 kommentarer
Idag hade vi en såkallad "Y-dag" på skolan, som sagt. SESAM = Sex & samlevnad var ämnet för dagen och på det stora hela hade jag en bra dag. I början tyckte jag den var lite tråkig, vi fick göra några olika värderingsövningar vad gällande historian inom sexualitet osv. Vad som har hänt under vissa årtal och såna saker. Därefter fick vi se Linas Kvällsbok, vilket verkligen var år och dar sedan man såg. Det är väl ingen höjdarfilm men jag tycker ändå den har något som gör att den är sevärd.

Efter lunchen skulle vi lyssna på en föreläsning i en timme. "Åhh, orka föreläsning", "Ska man verkligen orka lyssna i en timme?" och utlåtanden liknande dessa hördes lite här och var. Men sanningen är att för min del var det nog en av de två bästa föreläsningarna jag har varit på någonsin. Alla föreläsningar har väl sin stil - den kan vara tragisk eller rolig eller tråkig eller lärorik. Den här var så rolig att jag skrattade så att jag grät och samtidigt lärorik.

Föreläsaren hette Manne Forssberg och har skrivit boken Kukbruk. Jag tyckte han var skitrolig. Han berättade på ett sådant bra sätt och verkade inte blyg alls för fem öre. Han pratade öppet om ord som kuk och fitta och hit och dit. Nu var det ju inte det som var bra med föreläsningen, utan att han inte tabubelägger saker som faktiskt tillhör våran vardag. Han hade alltså sex som sitt största intresse. Sex och könsroller - och inte skämdes han för det inte. Spännande med sådana människor tycker jag.

Han pratade inte bara om sex utan även de könsroller jag nämnde ovan. Han var inne på vad som förväntas av tjejer och vad som förväntas av killar och när man får det sådär "svart på vitt" så hör man verkligen hur dumt det låter. Att alla tjejer ska vara snälla, glada, snygga, vackra, omhändertagande osv. Mannen däremot ska vara hård och stark, inte visa känslor, inte vara bög och så vidare. Väldigt märkligt samhälle vi lever i må jag säga. Och det är just det jag menar - han fick en att inse det. Eftersom att han pratade så ledigt om det här så blev man så intresserad och jag tror till och med att de stökigaste grabbarna och sura tjejerna lyssnade lika mycket som jag gjorde. Det var kul. Annars brukar det bara bli massa småprat och sådant när det är tråkiga föreläsningar.


Manne Forssberg (bild ifrån Google)

Ikväll var det ju Yoga som stod på schemat men jag avböjde det. Börjar känna mig lite risig i kroppen och pollenattackerna börjar trilla in så jag kände bara för att stå över ikväll och då har jag lärt mig att man ska lyssna på kroppen och göra som den säger. Blir till att vila sig iform inför "Beach 2010" som går av stapeln på lördag morgon och pågår i två timmar. Mer om det då :) Tog iallafall en promenix med pappa och hundarna så lite har jag iallafall rört på mig idag.

Nu ska jag inte göra någonting i princip. Kanske spela lite betapet? Testa du också! www.betapet.se. Detta är vad vi för tillfället sysslar med på skolan under rasterna.

Ha en bra kväll!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ett litet tips om Du inte har några allergitabletter.. Prova Kestine.. Bra och effektiva.. Finns receptfritt på Apoteket...



Ha det gott!

2010-04-23 @ 08:57:32

Kommentera inlägget:

Skriv ditt namn här ♥
Kommer du tillbaka?


Din mailadress (publiceras ej)


Din bloggadress



Skriv din kommentar här


Trackback

FANNY SANDSTRÖM
Ålder: 19 år
Bor: Timrå
Intressen: Fotografering, inredning & träning
Gillar: England, ljumma sommarkvällar, långpromenader, pastellfärger, musik, choklad och att resa.
Ogillar: Egoister, stress, känslan av att inte räcka till, tjafs, skryt & dåliga dagar.
Drömmer om: Att bo i England & driva mitt eget företag med något jag verkligen brinner för. Om att bo i ett stort, ljust hus med öppen planlösning och lantlig inredning.

I bloggen får du läsa om mina tankar, bilder och dagar i allmänhet. Hoppas du får en trevlig stund ♥