♥ Cookies

2010-06-30 15:58:14
© f a n n y s a . b l o g g . s e
Kategori: Food 1 kommentarer



Chokladbiscottis, 25 st
½ dl sötmandel {30 g}
25 g rumsvarmt smör
¾ dl råsocker flor
½ tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 msk kakao
rivet skal av 1 apelsin

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200°. Grovhacka mandeln. Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Rör ner ägget. Blanda mjölet med bakpulver och kakao och blanda ner i smeten tillsammans med mandel och apelsinskal. Rulla ut 2 rullar {ca 30 cm långa} och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda i ca 15 min.

Ta ut plåten och skär längderna i sneda bitar. Vänd dem så att ena snittytan kommer uppåt och grädda i ytterligare 6 min. Vänd därefter kakorna upp och ner och grädda 6 min igen. Sänk ugnsvärmen till 100° och låten stå inne tills kakorna är helt torra, ca 30 min.

Kalorier: 45 kcal/styck




Smarremaränger, 20 st
2 äggvitor
1 dl socker
25 g hackad blockchoklad
20 st orostade, grovhackade cashewnötter

Gör såhär:
Sätt ugnen på 135°. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills smeten är styv. Vänd försiktigt ner choklad och nötter och klicka ut på bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen tills kakorna lossnar ifrån papperet, ca 45 min.

Kalorier: 30 kcal/styck




Mariekakor, 30 st
75 g rumsvarmt smör
1½ dl råsocker
1 tsk äkta vaniljsocker
1 ägg
50 g kesella mager
1½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt
2½ dl havregryn
1 dl torkade blåbär
1 dl kokosflingor
10 g mörk choklad

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200°. Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Blanda ner ägg och kesella. Blanda vetemjölet med bakpulver och salt och rör ner tillsammans med havregryn, blåbär och kokosflingor. Klicka ut ca 30 kakor och platta till dem en aning. Grädda ca 12 min.

{Om man vill: Smält chokladen och ringla över. Låt svalna innan de läggs i burk}

Kalorier: 80 kcal/styck





{Källa: MåBra-tidning}


Kommentarer
Postat av: Sofie

Svar;

Men visst är den! Helt otrolig!

Såg att detta var grymt goda recept... här ska bakas ;)

I övrigt är det bra med mig. Älskar mitt sommarjobb och brännan är påväg. Life is wonderful. Hur är det med dig? Kram!

2010-06-30 @ 18:29:22
URL: http://eccentricmelody.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Skriv ditt namn här ♥
Kommer du tillbaka?


Din mailadress (publiceras ej)


Din bloggadress



Skriv din kommentar här


Trackback

FANNY SANDSTRÖM
Ålder: 19 år
Bor: Timrå
Intressen: Fotografering, inredning & träning
Gillar: England, ljumma sommarkvällar, långpromenader, pastellfärger, musik, choklad och att resa.
Ogillar: Egoister, stress, känslan av att inte räcka till, tjafs, skryt & dåliga dagar.
Drömmer om: Att bo i England & driva mitt eget företag med något jag verkligen brinner för. Om att bo i ett stort, ljust hus med öppen planlösning och lantlig inredning.

I bloggen får du läsa om mina tankar, bilder och dagar i allmänhet. Hoppas du får en trevlig stund ♥