Frukosttips

2010-05-05 15:58:31
© f a n n y s a . b l o g g . s e
Kategori: Tips 1 kommentarer
Jag har länge haft problem med att äta på morgonen. Eller inte just att äta, men att ta mig tid att göra mig en god och hälsosam frukost klockan sju på morgonen är inte min starka sida. Mycket bättre går det istället när man har sovmorgon och har tid till att ordna allting. Och det är faktiskt inte förrän nu, sedan jag slutade spela fotboll och alltså fick två extra sovmorgnar i veckan, som jag har kommit på och insett hur viktigt det är. Måndagar, tisdagar och tosdagar - det är då jag mår som allra bäst och som jag orkar mer. Detta alltså till stor del på grund av att jag får i mig en stabil frukost. Sömnen har också en stor påverkan och jag tycker därför att det skulle vara optimalt att kanske börja 9 eller 10 på morgonen istället för 8, och alltså kanske prestera bättre. Men det är en annan historia.

Jag vet att jag inte är ensam om det här med frukostätandet, och för att få lite inspiration har jag testat på lite olika frukostar (inte så många som jag har önskat dock, men det kommer fler - jag lovar!) som jag nu tänker dela med mig av. Hoppas ni hittar något som lockar :)


Mild naturell yoghurt
Müsliblandning (köpte en färdig påse, annars kan man variera med sådant man tycker om själv)
Solrosfrön
En skivad banan
Torkade blåbär

Sågär säger "Fitness Magazine" om just yoghurt:
I yoghurt finns mängder av mjölksyrabakterier. Dessa bakterier har en lång rad vetenskapligt bevisade effekter som till exempel bättre immunförsvar, lugnare mage och mindre karies. Dessutom spekuleras det i om dessa även kan minska risken för allergier och inflammationer. Ät gärna fil, men ännu hellre yoghurt – och välj alltid den osötade. Vill du ha smak är det mycket smartare att smaksätta med färsk frukt eller tinade bär.

Kanongod frukost, älskar blandningen av yoghurt och banan. Går snabbt att göra, man klarar sig utan problem fram till lunchen (glöm dock inte mellanmålet) och det är hur gott som helst. Känns den inte tillräckligt mättande kan man komplettera med en hårdbrödsmörgås med proteiner.
Betyg: ♥ ♥ ♥ ♥




På bilden är det en hallon och blåbärssmoothie (hallon, blåbär & naturell yoghurt) men det finns otroligt många varianter. Jag fick en kanonbra bok av mamma och pappa där det finns massvis av smoothies, fruktdrinkar och dylikt där jag får lite inspiration.

Lite svårt att säga exakt hur mycket bär och yoghurt man ska blanda då det är en smaksak. Jag har provat mig fram och mäter inte längre upp utan går på känsla.

Tips!
- Blir den för tjock, blanda i lite mjölk.
- Supergott att blanda i banan!
- Toppa med några bär, nötter eller annat så känns det genast lite lyxigare.

Betyg för smoothies till frukost: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥






1 portion havregröt, gjord på fiberhavregryn
1 skivad banan
Torkade blåbär
Nötter
Kanel

Blev tråkigt nog ungefär likadant som ovanför, förutom att yoghurten är utbytt mot havregrynsgröt. Självklart kan man välja och vraka bland torkad frukt, färsk frukt, nötter och så vidare att toppa sin frukost med. Någonting som är supergott till havregrynsgröt är att riva äpple och lägga över, samt kanel ovanpå. Men att starta dagen med just havregrynsgröt har många bra fördelar. Kolla till exempel här:

♥ Innehåller massvis med fibrer vilket håller magen i form
♥ Mättande
♥ Energirik
♥ Innehåller en viktig antioxidant - vitamin E
♥ Innehåller järn och zink
♥ Innehåller många B-vitaminer
♥ Är bra för kolestrolvärdet
♥ Kanon vid diabetes

Betyg havregrynsgröt: ♥ ♥ ♥ ♥



För att kunna äta en bra frukost krävs det lite hunger. Ät inte direkt när du kliver upp, vänta en stund och ät alldeles innan du drar iväg till skolan eller jobbet. Det finns massvis med goda grejer man kan äta och för mig är det numera väldigt viktigt att jag får i mig den mängd som jag börjar vänja mig vid - annars blir jag som en sur liten unge.

Nåväl, hoppas ni fick lite inspiration iallafall :) Ska försöka komma med fler tips framöver.
Ha en bra dag! :)




Kommentarer
Postat av: louise

fruktansvärt bra inlägg med lite fruktosttips! :)

2010-05-05 @ 17:49:54
URL: http://louisegranlund.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Skriv ditt namn här ♥
Kommer du tillbaka?


Din mailadress (publiceras ej)


Din bloggadress



Skriv din kommentar här


Trackback

FANNY SANDSTRÖM
Ålder: 19 år
Bor: Timrå
Intressen: Fotografering, inredning & träning
Gillar: England, ljumma sommarkvällar, långpromenader, pastellfärger, musik, choklad och att resa.
Ogillar: Egoister, stress, känslan av att inte räcka till, tjafs, skryt & dåliga dagar.
Drömmer om: Att bo i England & driva mitt eget företag med något jag verkligen brinner för. Om att bo i ett stort, ljust hus med öppen planlösning och lantlig inredning.

I bloggen får du läsa om mina tankar, bilder och dagar i allmänhet. Hoppas du får en trevlig stund ♥