Kokosolja

2012-01-09 21:47:53
© f a n n y s a . b l o g g . s e
Kategori: Tips 1 kommentarer


{Bildkälla}

Ikväll kastar jag in ett hett tips vad gäller hälsa & träning - nämligen kokosolja. Mamma och jag har testat det i lite olika varianter och bara häromdagen hittade jag en gigantisk lista över alla dess fördelar på min kusins blogg som jag tänkte låna och dela med mig av. Bra va? Just nu äter jag den bara som den är {ganska mysko faktiskt - är som att äta smaklöst smör} men dricker man kaffe vet jag att man kan smyga ner lite i det. Jag provade även att dricka det i te samt äta det i yoghurt - funkar finfint. Om det är någon här som sitter inne på ett bra tips på hur man på fler sätt kan få i sig detta underverk, kan ni gärna dela med er!

  • Kokosolja är inte bara den i särklass mest hälsosamma oljan, utan också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena.
  • Oljan bryts snabbt ner i kroppen och omvandlas till energi och främjar kroppens självläkande förmåga.
  • Kokosoljan besitter en förmåga att avbryta och hindra oxidationsprocessen i cellerna. Den reducerar och eventuellt eliminerar sockerberoendet.
  • Kokosoljan förbättrar absorptionen av de fettlösliga vitaminerna, mineralerna och aminosyrorna, och minskar även vårt behov av E–vitamin.
  • Kokosoljan hjälper dig att gå ner i vikt och behålla hälsan på ett sätt som inget annat fett. Orsaken är de hälsosamma medellånga fettsyrorna. De cirkulerar inte i blodbanorna som andra fetter gör utan sänds direkt till levern, där de omedelbart omvandlas till energi. Kroppen använder alltså kokosoljan för att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett.
  • De medellånga fettsyrorna påskyndar ämnesomsättningen genom att förbränna fler kalorier, vilket resulterar i viktminskning.
  • Det finns många fördelar med att öka ämnesomsättningen med hjälp av kokosolja: skador läker snabbare, gamla och skadade celler byts ut snabbare och immunsystemet fungerar bättre.
  • Kokosoljan sänker det onda kolesterolet (LDL), vilket i huvudsak beror på dess gynnsamma inverkan på sköldkörtelns funktion. Det goda kolesterolet höjs vid intag av kokosolja.
  • Kokosolja är även utmärkt att använda som massageolja. Den skapar en barriär mot infektioner, gör huden mjukare, hindrar rynkbildning och åldersfläckar.
  • Matlagning med kokosolja gör inte att den härdas eller blir toxisk på något sätt, oljan är väldigt stabil vid höga temperaturer.
  • Kokosoljan är en medellång fettsyra (MCFA) som består av 92% mättade fettsyror.
  • Som kosttillskott rekommenderas: 1-2 matskedar per dag.


    Finns i hälsokostbutiker. Skynda skynda!

Kommentarer
Postat av: Karin

Visste inte att det fanns kokosolja. Ska jag allt testa, tack för tipset!



Sv; Åh. Så himla fina ord, tack vännen! :} <3

2012-01-10 @ 14:27:42
URL: http://karincicilia.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Skriv ditt namn här ♥
Kommer du tillbaka?


Din mailadress (publiceras ej)


Din bloggadress



Skriv din kommentar här


Trackback

FANNY SANDSTRÖM
Ålder: 19 år
Bor: Timrå
Intressen: Fotografering, inredning & träning
Gillar: England, ljumma sommarkvällar, långpromenader, pastellfärger, musik, choklad och att resa.
Ogillar: Egoister, stress, känslan av att inte räcka till, tjafs, skryt & dåliga dagar.
Drömmer om: Att bo i England & driva mitt eget företag med något jag verkligen brinner för. Om att bo i ett stort, ljust hus med öppen planlösning och lantlig inredning.

I bloggen får du läsa om mina tankar, bilder och dagar i allmänhet. Hoppas du får en trevlig stund ♥